Montessorischool De Klimop

Standaard

Maria Montessori

  Schoolsecretariaatstem: “Een bezoek? Voor een nieuwe kleuter? Euh. Ik ga daar niet over, maar ik zal het navragen en dan bellen we u terug!”

Een halfuur later:

“Er is me gezegd u te zeggen dat het 24 februari opendeurdag is. Dus u kan dan komen”

Ikke, beetje verbaasd: “Da’s over 2 maanden. Het is niet mogelijk om eerder al ‘ns langs te komen?”

“Euh. Er is me gezegd u te zeggen 24 februari. In de namiddag”

Die 24 februari hebben we gemist. Montessorischool De Klimop hebben we dus nooit bezocht. Deels omwille van ervaringen die andere ouders met ons deelden.

En ook wel omwille van dat verveelde jongetje dat aan onze deur kwam bellen, met de vraag om ‘m te sponsoren. voor Haïti geloof ik. “Mjah sorry ik vind ’t zelf ook stom. Maar het is een katholieke school hé. We moeten bijna elke maand geld inzamelen voor iets. Dus tjah. En ik moet mijn blad vol hebben. Eén euro is genoeg zulle. Een halve ook”.

En omwille van de info op site. Gewoon niet onze stijl van opvoeden denk ik. Veel geschrijf over het belang van stilte. Behoorlijk katholieke vibe.  Katholiek zoals ik dat ken uit minder enthousiaste verhalen van m’n ouders.

Een school kiezen is voor ons iets intuïtief, en hoogst persoonlijk, bij gebrek aan beter. Veel kans dat De Klimop voor veel kindjes de perfecte school is.

Maar niet voor die van ons.

»

  1. Beste mede-mama
    Al verschillende keren botste ik op jouw blog, geheel subjectief zoals je zelf schrijft.geheel subjectief voel ik telkens toch ook wel een lichte irritatie opborrelen,want trop is teveel, zelfs als het over subjectiviteit gaat.
    Ik ben zelf mama van 3 klimopkinderen pur sang, niet gedoopt btw,dus ook niet doordrenkt door al dat”katholieke gedoe” dat je deze school toedicht.
    In september starten wij ons tiende klimopjaar trouwens, en ik wacht nog steeds op die opendeurdag in februari waarover je het hebt. Klimop heeft het laatste weekend van juni een bruisend schoolfeest en geregeld een infomoment voor nieuwe ouders,waarop je warm onthaald wordt, naar mijn eigen bescheiden mening als ervaringsdeskundige.
    In onze bijna tienjaarlijks lange carrière hebben we ook nog nooit bij de buren aangebeld om te sponsoren, dus het hele maandelijks-geld-ronselen-verhaal lijkt me bijzonder vreemd. Soit, zoals ik al zei subjectiviteit is een burgerrecht als een ander, maar please verkoop geen halve waarheden… Stilte
    is idd belangrijk in,een wereld vol bling bling en wordt gekoesterd, maar mijn dochter van zeven krijgt ook les op een smartboard, maakt mindmaps en powerpoints en sweept als een pro…heus geen halve non zoals jij uit de site meent af te leiden…
    Ik hoop trouwens dat de Mevrouwen uit de stibo inderdaad een gezicht kregen voor je zoontje en dat ook,de knuffel welkom is. Misschien ben ik nu wel een beetje subjectief, maar op klimop eten de kleutertjes samen met hun eigen juf in hun eigen klas , en don’t worry niet in stilte. En die juf weet perfect welke knuffel bij welk kindje hoort…heel huiselijk,heel warm, heel geruststellend…
    Ik zag dat je veel belang hecht aan wat andere ouders denken,dus hopelijk kan je ook deze mening smaken, al dan niet in stilte…

  2. Ik heb wel degelijk die info gekregen aan de telefoon, minder enthousiaste ouders gehoord, die jongen aan de deur gehad en die indruk gekregen op de website. Dat kan natuurlijk helemaal anders zijn dan hoe de school écht is, daar heb ik ook nooit over geschreven. Fijn om horen dat mijn indruk verkeerd was! En jawel, het is helemaal goed gekomen met de juffen uit het stibo 🙂

Geef een reactie

