Jenaplanschool De Feniks, aka De Acacia

Standaard

Het verschil tussen De Feniks en De Acacia? Heel cru, in’t kort: De Acacia was enkele jaren geleden een “gewone” concentratieschool. Toen heeft men het Jenaplanonderwijs binnengehaald, en daarmee ook de witte kindjes. Door de zwarte kindjes uit de Acacia met mondjesmaat te mengen met de witte kindjes in de Jenaplanleefgroepen, ontstond er wat in politiek correcte kringen bekend staat als een “gezonde mix”: 70% niet-gok, 30% gok kindjes. Volgend schooljaar zou ook de laatste Acaciaklas Huysentruytgewijs en mits goed roeren toegevoegd worden aan de Jenaplangroepen. Dan wordt de Acacia/De Feniks een volledige Jenaplanschool. Vanaf volgend jaar wordt die ‘gezonde mix’ ook overgelaten aan de natuurlijke selectie die ontstaat bij het aanmelden. De Acacia heeft een voorrangsperiode ingesteld voor niet-gok. Wat onze El dus eerste keus geeft.

Wat ons heel leuk leek aan de Acacia:

  • De schijnbare chaos. De deuren staan wagenwijd open, klassen zitten door elkaar en de gangen horen bij de leslokalen. Overal zitten, liggen of rennen kinderen, meestal in kleine groepjes, druk bezig met hun projecten of gewoon aan’t spelen. Overal zijn er boeken, computers, zandtafels, knutselhoeken, portfoliomappen, speelgoed. Voor sommige mensen moet dit hell on earth zijn, maar voor El is het as close to home als een school kan komen!
  • De vrijheid en verantwoordelijkheid die kinderen er krijgen: over hun portfolio, hun weekindeling, hun onderzoek
  • Het sociale aspect: er wordt voortdurend samengewerkt
  • Instructiegroepen per niveau ipv per leeftijd. Reflectie over hun eigen kunnen, en daaruit vertrekken voor ‘beoordelingen’.

Wat zou kunnen tegenvallen:

  • De school is vrij groot, en van andere ouders kregen we het signaal dat er weinig naar hen geluisterd werd. Ouderparticipatie zou een beetje teveel éénrichtingsverkeer kunnen zijn.
  • Het dagverblijf. Weinig van gezien of gehoord, weinig samenwerking met de school daar?  Misschien nog ‘ns apart bezoeken?
  • El zou zich er geweldig kunnen amuseren, leren samenwerken en plannen, maar of hij er ook iets van leerstof opsteekt is me een groot vraagteken. In de mappen die we te zien kregen zaten vooral tekeningen. Klassen waren nu volop bezig om hun portfolio’s aan te vullen omdat die straks besproken moesten worden. Terwijl dat toch iets zou moeten zijn dat automatisch uit de lessen en activiteiten groeit. Geen goed teken.
  • niemand weet hoe de ‘sociale mix’ er de volgende schooljaren gaat uitzien.
Advertenties

Eén reactie »

  1. hallo,
    fijn dat jullie de moeite deden deze site te maken. jammer dat ik hem pas vandaag – te laat dus- ontdekte.

    in de info over acacia die jullie beschrijven, herken ik ook wel wat van mijn reflecties na een schoolbezoek.
    wat ik wel anders zie/zag is het feit dat kinderen ‘overal zitten, liggen of rennen’. de school heeft 4 ‘regels’ waarvan de tweede is ‘binnen is het wandelgebied. buiten hoeft dat lekker niet’ (of iets gelijkaardigs). dus toen ik daar rondliep vond ik dat juist rustgevend dat er wel over kinderen krioelden, maar dat ze niet liepen.
    soit, een detail, maar wou ik toch even delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s