Freinetschool De Mandala

Standaard

 

Foto: blog De Mandala

De Mandala

 

De Mandala is een vestigingsplaats van de Loods, de populaire Freinetschool aan de Muide.  Info over Freinet zelf is er plenty op het net. Wat ons aanspreekt in Freinet: projectmatig en ervaringsgericht, de houding naar ouders, de verschillende leeftijden in één groep, de binding met de buurt.

Wat we helemaal geweldig vinden aan de Mandala:

  • Vooral: het engagement en enthousiasme van iedereen die we spraken en tegenkwamen. Een warme school. Warm! Een school!
  • De kleuterafdeling zit apart en is helemaal niet zo groot. Ik kan me voorstellen dat iedereen elk kindje kent bij naam & verhaal. Er werden jassen ingezameld voor de kindjes die te koud gekleed naar school kwamen. Er wordt ’s ochtends samen ontbeten in de klas.
  • Er lijkt veel individuele aandacht te zijn, en de freinetmethode wordt serieus genomen. We zijn in kleuterklasjes geweest waar er beter gepland en overlegd werd dan bij ons thuis, en door het hoekenwerk kon het ene kindje rustig z’n ding doen terwijl de anderen in een andere hoek rondsprongen.
  • Had ik al gezegd dat iedereen die we tegenkwamen supergemotiveerd etc. overkwam?! Begaan met elk kind?
  • Mooie naschoolse opvang, waar erg weinig kindjes gebruik van maken. Gezien El daar noodgedwongen waarschijnlijk wel wat tijd zal moeten doorbrengen, is het fijn dat hij niet verzuipt in de massa.

Wat ons doet twijfelen: bijna alle leerlingen zijn gok. Echt bijna allemaal. El zou met z’n moedertaal en thuissituatie waarschijnlijk een exotische specie zijn in z’n klasje. En we zijn bang dat hij het daar moeilijk mee kan krijgen. We zijn er van overtuigd dat men op de Mandala gewend is van elk kind individueel te benaderen en zien een multiculturele school als een verrijking voor ‘m. Maar op de speelplaats en vriendjesgewijs lijkt het me niet vanzelfsprekend. En ook over taalonderwijs maken we ons zorgen.

Moesten we nu nog een paar andere ouders kunnen vinden met dezelfde twijfels… Kent er niemand iemand? Dit is echt een aanrader!!

»

  1. Dag …,

    Wat betekent ‘alle kinderen zijn GOK’? Ik ben slechts Nederlander. En ik weet / wist e.e.a. over Freinet-onderwijs in Nederland. Vandaar mijn reactie.

    Met vriendelijke groeten, Frans

    • Hoi Frans,

      GOK is de afkorting voor ‘Gelijke OnderwijsKansen’, oftewel kansarme kinderen. Bij GOK-kinderen is één of meerdere van deze dingen het geval: ze hebben recht op ene schooltoelage (bepaald volgens inkomen), de moeder heeft geen diploma middelbaar onderwijs, het kind is geplaatst, hoort bij wat hier de ‘trekkende bevolking’ gemoemd wordt, of spreekt thuis geen Nederlands.
      Ben wel benieuwd hoe dit in NL geregeld wordt eigenlijk?

  2. …een vriendin van mij had juist dezelfde reflectie. dus waarschijnlijk zou een oproep voor een paar niet-gok kindjes samen te laten starten in de Mandela El iets minder een vreemd speci maken. nu is het een beetje laat, maar misschien iets voor volgend jaar?

  3. Pingback: Freinetschool De Harp « klein in g

  4. Ik schreef ‘te laat’ omdat jullie een ticket voor Acacia blijken te hebben.
    Maar je kan nog wisselen natuurlijk.
    Ik bezorg haar jullie website in elk geval.

  5. Hé, ik ben die die ook twijfelt over Mandala (dankje Laurence voor de link) en herken me volledig in jouw verslag. Ik was ook aangenaam verrast over de kleinschaligheid, gezelligheid, de aanpak, de lage drempel naar de directie toe en de leuke naschoolse opvang. Voor ons is dat de dichtste school (we wonen net in het midden tussen Mandala en de Muze, maar die laatste heeft maar 2 plaatsen). Maar het zware overwicht van niet-GOK kindjes schrikt me ook af. Ondertussen heb ik me ook aangemeld voor Acacia maar heb volgnummer 23 wat betekent dat Tinus niet ingeschreven is (we wonen blijkbaar te ver, op 1,3 km). Na een telefoontje met de school om te weten te komen hoeveel kans er is dat hij daar toch binnen geraakt, hebben ze me toch hoop gegeven ‘Ze waren ermee bezig’ en gingen blijkbaar meer kindjes toelaten dat het aanmeldings systeem me vertelde en ‘hij zou er zeker bij zijn’… Afwachten dus.
    De directrice van Mandala zei dat er een aantal nie-GOK ouders waren komen kijken die positief waren over de school, maar zo lang je niet zeker bent dat er nog gaan zijn die effectief inschrijven…
    Een vriendin heeft 2 jaar geleden samen met een paar andere ouders zo’n ‘positieve beweging’ op gang gebracht in Het Klaverblad in de buurt van de Visserij, zij waren de eerste niet-Gok-kers met hun kleuters en het slaat aan in de buurt, de mix is daar ondertussen veel beter.

  6. Hey An,

    Super dat je reageert, ik wist dat er nog moesten zijn!! Wij zouden El zeker inschrijven bij de Mandala als er nog een paar Nederlandstaligen in z’n groep zouden zitten. Ziet er dus naar uit dat we een dikke maand tijd hebben om nog volk te vinden, doe je mee 🙂 ?

    Ik denk trouwens wel dat er veel ouders zijn die hun kind “voor de zekerheid, alvast, voorlopig” hebben aangemeld bij de Acacia maar die bij de volgende aanmeldingsronde voor een andere school zullen kiezen. Met nr 23 zou ik me dus inderdaad geen zorgen maken, moest Tinus toch niet naar de Mandala gaan…

  7. Ik doe mee!
    k Zal eens in onze creche reclame proberen maken, daar zijn er nog ouders geïnteresseerd voor de Muze, dat weet ik, dus die moeten ook n reserve optie hebben én wonen meestal in de buurt.

  8. Dag perhapshand
    Ondertussen is onze inschrijving bij Acacia toch gelukt! Niet iedereen is zijn ticket komen verzilveren, waardoor we ons toch kunnen inschrijven.
    Ik heb ondertussen geen andere ouders gevonden voor het Mandala-project. Volgende week start de inschrijvingsperiode. Wat gaan jullie doen?

    • Hoi An,

      Wij ook niet, blijkt helaas echt niet evident. Ik vind het wel heel spijtig, maar heb ondertussen ook al zitten denken dat als de school er zélf niets voor doet om niet-gokkers binnen te halen ze er misschien ook wel niet 100% achter staan en ze zich bewust willen focussen op gok-leerlingen only.

      Hoedanook: het zou dus goed kunnen dat Tinus en El straks in dezelfde klas zitten!? Wanneer zou hij starten? El mag vanaf november denk ik, maar we gaan dan nog wel zien of hij daar al klaar voor is. Whatever dat ‘klaar’ mag betekenen 🙂

      Weet je misschien waar de andere ouders van de creche die liefst naar de Muze willen, naartoe zouden gaan als ze niet bij de happy 2 horen die effectief binnengeraken?

  9. Ik ga morgen nog ns naar Mandala bellen. Ik had niet de indruk dat ze niet-gokkers willen buiten houden maar ze doen ook hun best niet om ze te motiveren, dat is waar. De directrice zei tijdens mijn bezoek dat we niet de enig niet-gokkers zouden zijn maar ik vond dat ze er iets te gemakkelijk van uitgingen dat ze ook effectief zouden inschrijven. Een vriendin van een vriendin die voor Stad Gent werkt in projecten met allochtonen raadde me Mandala af omdat daar ‘alle proefprojecten worden gedaan’… Vond ik niet zo overtuigend maar zei bleef maar ‘nee, nee, niet doen’ zeggen… grmpf

    Niet zeker wat de plannen zijn van de creche-Muze-kiezers, ik zie ze niet zo vaak, ander moment van afhalen en brengen. Ik dacht bij een van de 2 de Bollekesschool. Eentje woont op 250 meter van Muze, de andere woont verder dan ons (wij 300 meter). Ik ben langs ne kant wel curieus of we zouden binnen geraken. Dan kunnen we ook in de krant, zoals de Brusselse ouders die geen plaats vonden in een school op 600 meter, doesn’t impress me 🙂

    Idd kans dat ze in dezelfde klas komen te zitten! Wij gaan morgen inschrijven in Acacia, zal ns polsen. Maar T begint wel later, pas in de lente van 2011. Is jarig begin november, dus nu nog maar 16 maand.

  10. Hoi Ann, wat zeiden ze nog bij de Mandala?
    Het klopt wel dat ze daar bijvoorbeeld het thuistaalproject hebben lopen, maar of dat en probleem hoeft te zijn voor niet-gokkers weet ik echt niet.
    En zeg, als jullie op 300 meter wonen is de kans toch héél groot dat Tinus één van de 2 plaatsjes in de Muze heeft?! Zo niet dan is dat inderdaad voer voor in de krant 🙂
    Ik blijf het trouwens gek vinden dat ze bij De Muze al in december 2009 wisten dat ze maar 2 plaatsen hadden. Betekent dat dan dat ze al zeker waren van de inschrijving van 23 (!) broers en zussen in datzelfde klasje…?
    En je kan Tinus straks aanmelden in de Muze he, daarmee verlies je je plek in de Acacia niet. Dat gebeurt pas als je hem effectief elders inschrijft.
    Ik heb hier in de buurt ondertussen wel een paar andere ouder gevonden, maar die hebben gekozen voor de harp, de teunisbloem en de montessorischool de klimop. Over die laatste moet ik nog een stukje schrijven eigenlijk….

  11. Ik heb niemand meer kunnen bereiken bij Mandala. De directrice is daar niet full-time en de namiddag was voorbij voor ik het wist.
    Inderdaad 23 broertjes en zusjes bij de Muze. En ze laten per jaar maar 25 peutertjes toe.
    Plaatsje in Acacia is idd zeker en voor derest zien we wel.
    Ik heb vrijdag de andere ouders niet meer gezien dus geen extra nieuws over hun andere keuzes.
    In januari was ik ook nog van plan om de Teunisbloem een bezoekje te brengen, maar na jouw verslagje vond ik het niet meer zo nodig :-). De directrice, die ik begin januari gebeld had om te informeren, heeft me trouwens deze week nog teruggebeld om te laten weten dat er nog een infonamiddag was volgende week. Goede opvolging! Daar zitten ze precies niet met ne wachtlijst?

  12. Het vervolg..
    We hebben geen ander ticketje bemachtigd in de 2de periode. Ik dacht dat we max 3 scholen mochten kiezen dus had ik de Muze en Ter Leie gekozen, omdat we het gevoel hadden dat we zonder ticket bij Mandala zouden binnen geraken moesten we dat nog willen.
    Omdat we afgelopen 2 weken op reis waren en ik dus niet regelmatig mijn mails heb gecheckt, had ik het mailtje van het LOP gemist waarin stond dat ik geen ticket zou bemachtigen en ik nog andere scholen kon toevoegen. Dat heb ik gisterennamiddag pas gezien.
    Bij de Muze hebben we volgnummer 8, wat betekent dat er nog 6 kindjes dichter wonen dan 300 meter. Bij Ter Leie heeft hij nr 30, daar is hij 3de want er waren 27 plaatsen. Bij die laatste hebben we dus iets meer kans om toch nog plekje te krijgen, als bepaalde ouders niet gaan inschrijven omdat ze nog andere optie hebben.
    Maar ik denk dat we bij onze keuze voor Acacia gaan blijven. Vandaag nog een ouder tegengekomen met negatieve ervaring met concentratiescholen…
    Jullie beslist ?

  13. Hey An,

    Laat ons zeggen dat het systeem voor ons beslist heeft… Acacia dus. Maar ik vind het wel heel straf dat jullie geen plek hebben in de Muze! Verhuren de buren van de school domicilie-adressen ofzo….? (kidding natuurlijk, maar je vraagt je toch af…)
    Wij hadden El nog aangemeld in de Harp, maar het was te verwachten dat dat niet door ging (1,1 km).
    Ik had uit de pers vorig jaar wel begrepen dat dat volgnummer staat (of toen stond?) voor alle aanmeldingen voor die school, dus ook in andere leerjaren. Het kan dan m.a.w. wel zo zijn dat Tinus wel de enige instapkleuter binnen 300 meter is dacht ik?

    Maar goed. Heb ondertussen gesproken met een ouder die heel positief was over de Acacia, en we zien het echt wel zitten daar. Nu hopen dat El het daar ook mee eens is straks 🙂

    Hun site is trouwens helemaal vernieuwd: http://www.acaciafeniks.be , ik vond het wel fijn om daar ’n door te gaan..

    Zeg maar dan zien we elkaar vroeg of laat in de Acaciastraat he 🙂 !

  14. Beste ouders,

    Ik heb ,samen met een kleine heel sterk gemotiveerde groep mensen, de Mandala opgestart.
    Ik heb er ook al een aantal jaren “Freinetdienst “opzitten = Harp opgestart alsook het Trappenhuis.
    Ik begrijp jullie ergernis en jullie twijfelen volledig. Er zijn inderdaad veel GOK-kinderen bij ons op school. Onze werking is dan ook niet zoals je zult terugvinden in de andere freinetscholen. Toch vind ik het een goede leerschool voor alle kinderen die bij ons binnenkomen. Wij hoeven geen Afrikaanse week te organiseren om eens aan den lijve te ondervinden hoe de Afrikaantjes leven. Wij leven met elkaar dag in en dag uit, met de leuke en de minder leuke dingen des levens. De visie van Freinet is een visie voor kinderen die het niet zo gemakkelijk hebben in het leven. We leren samenleven met elkaar en voor elkaar.

    Ik lees wel met heel veel verwondering dat er op onze school verschillende proefprojecten lopen. Bij mijn weten is dit enkel het Thuistaal project. Wij werken samen met de Kopergieterij (toneelvereniging)en ik denk dat er wel scholen een beetje jaloers zijn als we dit vertellen,hoor.
    Geef ons tijd om te groeien en heb vertrouwen in ons team en in onze kinderen…wij geloven er zeker in!
    Groeten en misschien tot later !
    Kathleen

  15. Hey,

    ik wou juist even reageren ivm het volgnummer. Dat volgnummer dat je krijgt is blijkbaar niet enkel per jaar, maar over alle schooljaren heen. Neem nu 27 plaatsen in kleuterklas en volgnummer 30, dat betekent niet dat er 29 kleuters nog voor je zijn, maar dat er 29 kinderen tussen 2.5 en 12 jaar nog voor je zijn, dus dan is de kans groot dat je kleuter er sowieso bij is, omdat er maar bijvoorbeeld effectief 15 kleuters in die groep van 29 kinderen met een dichter nummer zitten.

    Ik heb daar vorig jaar navraag voor gedaan, want wij hadden volgnummer 11 op de lijst voor de muze en er waren maar 9 plaatsen, maar toch kregen we ons toegangsticket. Ik snapte dat dus niet en stuurde een mailtje ter verduidelijking. Maar van die 11 kindjes waren er dus pakweg 7 effectieve kleuters voor de instapklas, en 4 voor hogere jaren, waardoor Wolf kleuter nr 8 was die zich mocht inschrijven.

    We wonen op 400 meter van de school en zijn nog binnengeraakt. Dit jaar zou het dus niet waar geweest zijn, met slechts 2 plaatsjes…

  16. Pingback: Freinetschool De Harp | Wijvenblogs

Geef een reactie

