Steinerschool De Teunisbloem

Standaard

Eerste halte: Steinerschool De Teunisbloem. We hadden een vaag idee van wat Steiner precies inhoudt en hadden lyrische verhalen gehoord van enkele ouders, maar vertrokken behoorlijk onbevangen naar de info-ochtend. Die was op een zaterdag, wat wel een beetje jammer is: sfeer opsnuiven in een school zonder kinderen is toch een beetje als voetbal kijken in de pauze. We worden met z’n allen rond de leraarstafel gezet en verwend met koffie, thee en koekjes. El is ook mee en krijgt prompt een grote bak houten blokken voorgezet.

De jaarfeesten, het ritme, het werken met beelden en verbeelding: het klinkt heerlijk voor een stadsjongen als El. Mooi. Juist. Wat ons deed twijfelen aan Steinerscholen in het algemeen: het hermetische, bijna geheimzinnige systeem. Er wordt van ouders een blind vertrouwen in de leerkracht verwacht, terwijl die erg veel vrijheid krijgt om de lesuren in te kleden zoals hij of zij dat goeddunkt. Uiteraard strokend aan de Steinerpedagogie, maar die klinkt bij wijlen érg vaag en zweverig…

Wat ons deed afknappen op de Teunisbloem:

  • Ik kan er nog mee leven dat ouders ondanks de wetgeving op gratis onderwijs verplicht worden om minsten 50 euro per maand ‘ouderbijdrage‘ te betalen (lidgeld voor de oudervereniging, maar lidmaatschap daarvan is verplicht). Ik zou met plezier deelnemen aan één van de werkgroepen. Ik zou er geen probleem mee hebben om regelmatig soep te maken, mee op uitstap te gaan of het klaslokaal te poetsen. Maar dat een bord in het kleuterlokaal de ouders na de lijst van ‘wat te poetsen’ ook nog ‘ns gebiedt om ‘een potje zelfgemaakte confituur of een boeket veldbloemen achter te laten’, dat gaat me net iets te ver. I mean: dit is centrum Gent mensen. Anno 2010. Veldbloemen?  Zélfgemaakte confituur? En van moeten? Qué?
  • In het kleuterklasje van de Teunisbloem is àlles van hout, of het is er niet. Boetseren gebeurt met bijenwas, speelgoed is hetzelfde als in 1911. Het enige wat aan de muur hangt is een Maria-tafereel, in een houten kader. Het schoolreglement stipuleert dat de kinderen als vieruurtje enkel fruit mogen meenemen of een zelfgebakken koek. Drank mag geen frisdrank zijn en mag niet in brik, niet in blik, en niet in plastic flesjes (hoe dan wel staat er niet. In zelfgebakken kruiken I presume). Wij houden van hout, en van bio, en van verantwoord en gezond. Helemaal voor. Maar we zijn wel een beetje bang van Amish. (El trok trouwens linea recta naar het kopieerapparaat op de gang: Kunststof! Knopjes! Touch home!)
  • De schoolarts kan opvoedings- of leerproblemen genezen met voedingsadvies, olieën, zalven of ritmische massage. Lijkt me geweldig handig, maar onder ‘individuele begeleiding‘ verstonden wij iets anders.
  • “Wij vinden dat kleuters in de namiddag thuis moeten zijn”. El is in de namiddag uitdrukkelijk niet welkom. Hij zal eerst een uur in een bedje moeten liggen en daarna gedoogd worden, maar geen activiteiten. Geen pedagogische watdanook. Alleen truckloads vol schuldgevoel. You bad parent you. How dare you niet de hele dag thuis zijn bij je kinderen, bloemen plukken, confituur maken, koekjes bakken en kruiken vullen?

Niets voor onconfiturige, werkende ouders dus. Niets voor geeky kids. Niets voor ons.

Advertenties

»

  1. Hallo,

    Mooie beschrijving van een infomoment. Ik zie de verbaasde gezichten zo voor me.
    Wat ik niet begrijp, is dat je aangeeft dat die ouderbijdragen eigenlijk verplicht zijn, omdat ouders lid moeten worden van de oudervereniging. Zoiets kan men toch niet verplichten? Staat dat in het schoolreglement?
    Wat het gebieden in de steinerschool betreft. Ik was zelf ouder van kinderen in de steinerschool en daar loste men het op volgende manier op. Ik parafraseer, want het is te lang geleden om me de woorden letterlijk te herinneren. ‘We kunnen ouders niet verplichten om iets te doen, maar we kunnen ze wanneer er iets moet worden gedaan wel gewoon laten kiezen uit verschillende activiteiten. Dan hebben ze toch het gevoel dat ze een vrije keuze maken. Niet meewerken is op deze manier geen optie.’ Ja, dat zeggen mensen die zch beroepen op het boek ‘De filosofie van de vrijheid’ van Rudolf Steiner.
    De vergelijking met de Amish is goed gevonden, al denk ik dat die wel duidelijker zijn in de manier waarop ze zichzelf presenteren. Het is bij Amish zonneklaar dat het een sekte is.
    Antroposofisch artsen spelen in steinerscholen vaak een belangrijke rol. Dat heeft onder andere te maken met dat Rudolf Steiner opvoeding als een genezingsproces zag. Volgens Steiner staat de mens tot rond zijn twintigste onder invloed van abnormale geesten. (R. Steiner, Die Mission einzelner Volksseelen).
    Schuldgevoelens kan je in gesprek met woordvoerders of betrokkenen bij de steinerschool zeker in grote mate opdoen. Vooral als je kind er school loopt. Televisie, radio, computer, media, technologie, inenten, farmacie, plastic speelgoed, Lego, Pokemon, Playstation, voetbal, korte rokjes, mode in het algemeen, darwinistisch of materialistisch gedachtegoed (oei!) etc… In een woord: geloofsfundamentalisme.

    Maar je hebt het gezien. Ik wil op mijn site zeker een keer op je verhaal terugkomen. De punten die jij aanhaalt, ontgaan veel mensen die naar een infomoment van de steinerschool gaan, want vaak laten ouders zich drijven op de lyrische verhalen. Iets dat volkomen begrijpelijk is. Ik kijk ook liever naar een verfilming van Hamlet (fictie) dan naar het nieuws (non-fictie).
    Maar school behoort nu eenmaal tot de werkelijkheid. En je moet wel gek zijn om je daaraan te willen onttrekken (aan de werkelijkheid, niet aan de school ;-)).

    Groet,
    Ramon

  2. Hoi Ramon, dank je voor je respons. Je zag ‘m niet meteen verschijnen omdat ik eerst nog moest goedkeuren blijkbaar…

    in het reglement dat we meegekregen hebben staat dat over de ouderbijdragen letterlijk zo: “alle ouders (en/of diegenen die dagelijks verantwoordelijk zijn voor de ingeschreven kinderen) zijn automatisch toegetreden lid van de vereniging;” (…) “de leden van de oudervereniging betalen bij voorkeur maandelijks via een doorlopende opdracht lidgeld; dit wordt de ouderbijdrage genoemd. ” En verderop in het reglement: ” Aan alle ouders wordt, rekening houdend met eigen mogelijkheden, gevraagd om: – vrijblijvend, een ouderbijdrage te betalen volgens draagkracht en in overleg met de verantwoordelijken voor de ouderbijdragen. “

  3. Geweldig verslagje 🙂
    Onze Elmo heeft een ticketje voor de Acacia.
    We gaan hem daar alvast inschrijven, maar er staan nog enkele scholen op ons te bezoeken-lijstje.
    Die scholen hebben geen voorrangsperiode en misschien krijgen we daar sowieso geen plaatsje, dus misschien zitten El en Elmo volgend jaar samen in de klas.

  4. Gefeliciteerd met je schattige ridderzoon El!
    Uit de schoolzoektochten zijn we al lang gegroeid maar nergens vond ik zulke leuke confituurpotten, die zou ik me wat graag kunnen aanschaffen. U verkoopt ze vast niet? : )

  5. ikzelf heb ook een zoontje dat naar de steinerschool in aalst gaat. En ik ben er best tevreden van. Die ouderbijdrage is afhankelijk van het loon van de ouders volgens mij, wij hebben nog helemaal niets moeten betalen.
    En inderdaad alles is van hout, natuurlijke materialen, geen frisdrank, elke dag vers fruit ,geen koeken, maar wat is daar verkeerd aan als je de statistieken bekijkt van het aantal kinderen dat obesitas heeft? Ik denk zo: wees blij dat de kinderen geen snoep mogen meedoen! je bent tenminste zeker dat ze al enige vitaminen binnen hebben na de schooldag!
    de ouders moeten inderdaad veel zelf doen, cadeautjes worden zelfgemaakt, verjaardagstaart, enzovoort, maar hoe kan je kind in godsnaam zelf leren koken, creatief zijn als je zelf als ouder geen poot uitsteekt! laatst hoorde ik een collega zeggen dat ze het beschamend vond dat haar tienerdochter niet weet wanneer je ziet dat water kookt, als jij het je kind niet laat zien en enkel de microgolfoven gebruikt, hoe moet dat kind het dan weten?!
    Mijn zoontje is pas vier en hij kan ook al tellen, net als de andere kinderen van zijn leeftijd (ik vermoed alleszins dat zij dat ook kunnen) , hij kent veel liedjes, kan al correcte zinnen vormen, ik heb nog niets gemerkt van leerachterstand.
    Overigens, hebben kinderen op een ‘gewone’ school geen leerachterstand? Ik zelf ging naar een gewone school en ik ben ook een ramp in wiskunde, dat kan je moeilijk op steiner of de leerkrachten afschuiven, elk kind heeft zijn talenten. Bovendien geloof ik zeker niet dat schoolse kennis het enige is wat telt in het leven. Je als persoon kunnen uiten, jezelf zijn en niet zoals de meeste mensen tegenwoordig klagen en zagen over onze o zo haastige maatschappij terwijl ze op hun horloge staan te kijken wat er nu nog allemaal MOET (?) gebeuren…
    Mijn zoontje gaat elke namiddag naar school, tot drie uur, en de leerkrachten laten niet merken dat hij niet gewenst is, bijna alle kindjes blijven een volledige dag.
    Ik denk dat zoals op veel scholen, de werking vooral van hen afhangt en niet van de zogenoemde methode.
    Bovendien, in mijn zoontje zijn klas zat een meisje die eerst op een andere school was geweest en dat kind was elke dag oververmoeid omdat ze geen dutje deden, zo zie je maar dat de werking niet zo negatief is (naar mijn mening dan)

  6. Pingback: Financiële ouderbijdrage (2) « Steinerscholen.com

  7. 1. Confituur of veldbloemen zijn géén must.
    2. Je hoeft geen drinken mee te brengen; De peuters en kleuters krijgen water of thee.
    3. Schoolarts kan je, als je dat wenst, betrekken bij eventuele problemen.
    4. De allerkleinste, indien mogelijk, in de namiddag thuis. Indien niet mogelijk uitstekende opvang in de school. Met activiteit.

  8. Pingback: Steinerschool De Teunisbloem | Wijvenblogs

  9. Ikzelf ben ouder op de Teunisbloem, mijn vrouw ook en we werken beiden full time en ook ik woon in het centrum van Gent – en ik ben blijkbaar wel geschikt om er ouder te zijn want ik ben nooit gevraagd om veldbloemen of zelfgemaakte confituur mee te brengen – er wordt wel gevraagd om een actieve bijdrage te leveren aan de school volgens je eigen capaciteiten en vermogens – dus woon je op de buiten (en ver moet je niet wonen om veldbloemen te vinden – langs het water voor de schoolpoort staan er al …) of ga je graag eens wandelen op de buiten, dan breng je al eens bloemen mee, maar ben je een echte stadsmus en heb je geen verstand van bloemen, dan breng je toch gewoon een versgemaakte thee mee, of dan ben je toch gewoon werkend lid van de groengroep. Helemaal niet moeilijk noch sektarisch, gewoon anders … En het grootste verschil is dat je als ouder actief betrokken wordt in de opvoeding van je kind, in de schoolwerking, in de relatie met de andere ouders, het is inderdaad geen drop-off school zoals zovelen anderen waar je echt wel geen informatie over je kind krijgt, ook al is de pedagogiek zeer obscuur en wordt ergeen discussie aangegaan over hoe jij denkt dat jouw kind moet worden benaderd, tenzij eenmaal in 3 maanden op een ouderavond van 15 minutjes waar je constant de indruk krijgt dat de volgende ouder al zit te wachten op de gang. Op De Teunislboem zijn er geregeld klasbijeenkomsten, soms met externen zoals de schooldokter, of een CLB verantwoordelijke, en daar wordt open gecommuniceerd over Steiner, over hoe dit toegepast wordt op jouw kind, in het groepsgebeuren, helemaal geen hocus pocus alles-goedmakend gegeven maar iets heel dynamisch die werkelijk voor elk kindje in de klas wordt besproken in groep. Je hoort de wildste verhalen over Steiner maar na 7 jaar ervaring op de Teunisbloem kan ik je verzekeren dat die absoluut niet stroken met de realiteit. De realiteit is dat mijn 2 (van de 3 kinderen – de oudste zit op een klassieke school – wij zijn helemaal geen Steiner-fanatici) zeer liefdevol en met zeer veel persoonlijke aandacht als eigen karaktertjes worden benaderd, ze worden omhuld en ze worden omringd, ze worden geleerd met vertrouwen in zichzelf en in evenwicht met zichzelf en de natuur hoe de dingen des levens werken – een beetje zoals wijzelf onze kinderen behandelen thuis: als persoontjes met een eigen mening waar naar geluisterd moet worden en meer rekening moet gehouden worden.
    Voor wie zijn kinderen weg uit de mallemolen van de hedendaagse jongerencultuur en prestatie gerichte maatschappij wil zien opgroeien tot zeer bewuste, kritische en open jonge mensjes is de Teunisbloem echt een aanrader – natuurlijk vergt het wat moed om tegen de stroom in de zwemmen en de sprong in het duister te wagen – wij hebben het gedaan, en we waren ook niet kritiekloos tav Steiner en zijn het nog altijd niet, wij zijn stadsmensen die bewust willen omgaan met natuur/cultuur en die een druk professioneel leven hebben en we zijn absoluut tevreden hoe mijn kinderen opgroeien en bloeien

  10. Pingback: Financiële ouderbijdrage (2) « Ramon De Jonghe

  11. Pingback: Financiële ouderbijdrage (2) - Steinerscholen.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s